Instagram

Wednesday, March 29, 2006

what happen with my new handphone?

geram nye aku dgn hp baru ni...mentang2 la free...buat perangai pulak...

mlm td saje je nk test power hp tu...hubby call aku...kebetulan plak dia outstation...so, bergayut almost 1/2 hour....guna this hp la... lps jer ckp ngan hubby...terus hp tu buat perangai... asyik kuar searching.... lama2 dh x leh nk on...bengong btul... rasa cam nk baling dinding jer....

pagi2 jer dtg ofis... bgtau kt opismate... ada gk yg menghadapi mslh ngan hp diorg... tp kes aku yg paling teruk aa... sbb langsung x leh on... cam diorg just keypad problem la... tp still got problem la.. adoi...tensen aku...

skrg ni tgh tunggu la one of my opismate... nk gi tukar hp tu... mintak2 dpt la tukar yg baru la.. x mo aa repair.... nk yg baru gak...

ok guys... nnt akan ku kabarkan lagi berita hp bengong aku tu...geram nyer.....

Tuesday, March 28, 2006

got new handphone...

hari ni dpt handphone baru dari company... also got a new number... so, seperti biasa... cam beruk dpt bunga la... benda baru.. nk kena explore...

so, skrg ni dh pakai 2 handphone la... memboratkan handbag eden jer...

nk wat promotion gk ni... kalo ada sesapa yg nk register line celcom skrg ni... bleh la... dpt handset free.... terms and condition apply...

kepada sesapa yg berminat... bleh la contact aku... promosi berakhir... not sure la.. nnt la aku tanya2 org2 celcom.... aku pun dh lupa... kalo nk tau lebih lanjut bleh layari laman web celcom ...

Thursday, March 23, 2006

Penyakit Lupa

Antara penyebabnya adalah: -

- Makan kepala ikan

- Organ dalaman binatang seperti hati. Limpa, jantung, perut dan yang seumpamanya melainkan atas nasihat doktor untuk keperluan kesihatan.

- Makan Makanan yang tercemar oleh semut kerana semut dipercayai mengandungi sejenis kimia yang menyebabkan daya ingatan menjadi lemah.

- Jangan makan berlebihan (makan semasa lapar berhenti sebelum kenyang).

- Jangan minum air antara suapan makan. Maksudnya, jangan minum sebelum anda selesai makan.

Selain daripada itu, elakkan sukan yang boleh menyebabkan gegaran yang kuat kepada kepala seperti tinju, gusti dan sebagainya. Pergaduhan / berkelahi sesama sendiri dengan memukul kepala juga boleh menyebabkan penyakit lupa.
Gegaran di kepala yang kuat dan terlalu kerap akan mengakibatkan kadar sejenis bahan kimia yang dipanggil `dopamin'akan berkurangan di dalam sel-sel otak. Lalu mengakibatkan daya ingatan yang lemah dan otot-otot yang kurang bermaya.

Rahsia Menguatkan Daya Ingatan

Untuk menguatkan daya ingatan,dengan rahmat dan sayang Allah SWT, kita dikurniakan makanan yang baik dan dapat menguatkan sistem saraf kita.
Diantara jenis makanan yang boleh meningkatkan fungsi ingatan adalah: -

- Buah anggur hitam
- Madu lebah
- Halia
- Buah badam
- Susu
- Air zam zam
- Kismis
- Jus karot & madu
- Epal
- Kurma
- Ikan tuna
- Tempe
- Air soya

Itu hanyalah sebahagaian daripada makanan yang boleh meningkatkan daya ingatan manusia.

Selain daripada itu, oksigen juga amat penting untuk merangsang otak supaya sentiasa cergas dan cerdas. Satu teknik mengawal pernafasan yang amat baik diamalkan adalah dengan menarik nafas sebanyak 7 kiraan, kemudian tahan nafas sebanyak 14 kiraan. Ulang selalu terutama sewaktu keletihan.

Keterang-keterangan di atas hanyalah sebahagian kecil drpd cara-cara meningkatkan keupayaan ingatan/otak. Yang paling penting ialah ingat Allah SWT selalu. Daya ingatan akan ertambah kukuh sekiranya tidak sesaat un kita lupa kepada-NYA.

Amalan berpuasa sunat juga baik kerana puasa juga boleh menajamkan minda.

Disamping itu latihkan diri berzikir seperti berikut: -
1) Ya Rahman (Maha Pemurah) 100x selepas solat fardhu.
2) Ya Hakim (Maha Bijaksana) 300x setiap hari.

Insyallah jika selalu mengamalkannya, daya ingatan semakin kukuh dan mudah menerima ilmu dan mengingatinya.

Wednesday, March 15, 2006

Hiburan di petang hari......utk hilangkan mengantuk

Siapa Diluar?

Seorang penjenayah tua yg menyorok di pinggiran kampung sedang sakit berat. Dia sedang terbaring di atas katil lusuhnya. Tiba-tiba terdengar ketukan keras di pintu luar. "Siapa di luar?" teriak orang tua itu dengan ketakutan. "Saya Malaikat Maut!"
"Oh, syukurlah. Saya ingat yang datang anggota polis!"

Diam Ketika Makan

Sebuah keluarga yang terdiri dari ayah, ibu dan seorang anak sedang makan malam bersama.
Anak : "Ayah, di..."
Ayah : "Diam! Sewaktu makan tidak boleh bercakap!"
Setelah selesai makan...
Ayah : "Nak, waktu makan tadi apa yang ingin kau katakan?"
Anak : "Ayah, di daun salad yang ayah makan tadi ada ulat!"

Janda Yang Dahaga

Disini saya ingin menceritakan sebuah kisah mengenai seorang janda yang baru sahaja kematian suami.... Hasnah seorang janda kaya yang baru sahaja kematian suaminya akibat kemalangan jalanraya. Beliau masih muda lagi dan mempunyai potongan badan yang cantik. Sejak kematian suaminya, beliau sentiasa diusik oleh jejaka-jejaka kampung yang sudah lama memendam rasa kepadanya. Namun begitu, Hasnah tidak pernah melayan kerana pemuda-pemuda kampung tersebut, kerana hatinya masih lagi merindui arwah suaminya... Walaupun.... hatinya berasa
sepi ketika waktu ini. Lebih-lebih lagi di waktu malam ... Rasa sepi
hatinya tiada siapa yang tahu... Pada satu malam, kira-kira pukul 2
pagi.... beliau bangun dari katilnya... badannya terasa panas....
tekaknya terasa haus.... beliau terasa begitu dahaga sekali. Beliau
bangun dan keluar dari bilik menuju ke dapur.. sampai di dapur... beliau terus membuka peti ais dan mengambil sebotol air sejuk.... beliau tuang ke dalam cawan dan meminumya...
Setelah meminum air tersebut.. beliau kembali kedalam bilik dan tidur semula... Sekian terimakasih, itulah kisah seorang janda yang dahaga........... Wah, sepenuh hati korang mambaca nyer.
Ha...haa...haaa....

Lupa jalan pulang

Jenny mempunyai masalah berat badan, lalu menemui doktor untuk mendapatkan rawatan dan nasihat. Daripada pertemuan singkat itu dia dinasihatkan supaya berlari 16km sehari selama sebulan. Doktor Sin Chan juga memberi jaminan bahawa cara itu amat berkesan. Jenny mengikut nasihat yang diberikan. Selepas 30 hari mengamalkan, berat badannya turun sebanyak 10 kg. Dia terlalu gembira lalu menelifon Doktor Sin Chan. "Tapi sayer ader masalah besar nih...." katanyer. "Apa masalah awak?" DOKTOR bertanyer..... "Macam mana saya nak balik doktor,
skang nie,....saya berada 480km dari umah........

Dipecat

Majikan : Kamu di pecat!
Pekerja : Tapi saya tidak melakukan apa-apa!!
Majikan : Itu lah sebabnya mengapa kamu di pecat...

Mr Brown

Suatu ketika ada seorang ingin menelefon Mr. Brown.
Penelefon : Hello, boleh saya hendak bercakap dengan Mr. Brown?
Penerima : Oh, ini Mr. Black.
Penelefon :Oops Sorry, wrong color!

Kesian Makcik nie...

"Satu pagi di stesen keretapi... Ada satu makcik tu dia tanya Attenden kaunter.
Makcik: Anak, keretapi sampai jam berapa??
Attenden kaunter: yang dari Alor Setar sampai jam 2 petang, yang dari Kota Bharu sampai jam 1 petang, yang dari Kuala Lumpur sampai jam 4 petang, yang dari Gemas pulak satu jam lagi sampai la. Makcik nak pergi mana??
Makcik: Tak ke mana. Makcik nak melintas aja. Terima kasih lah anak, ni maknanya takde lah keretapi lalu sekarang kan... ? Terimakasih banyak-banyak. Makcik tumpang lalu ye..."

Tuesday, March 14, 2006

i miss them also...my nieces

ini lah dua orang anak sedara aku yg paling aku sayang...skrg ni aku tgh rindu sgt kt diorg.. cam dah lama sgt x jumpa diorg...last time jumpa masa raya haji lepas...masa balik beraya kt perlis...

jihah (kakak) pun dah masuk 2 tahun... titi (adik) dah 3 bulan ++.... miss them so much..

n also skrg ni hubby pun xde....lg la rasa sunyi... ni yg x sabar2 nk anak sendiri..tp apa boleh buat..masih blum rezeki lg...tunggu la dulu....

i miss you....hubby

ketika rindu masih menatap
perasaan ini kubagi pada bayu
agar engkau di sana tahu
sebesar apa cinta suci dalam dadaku

ketika rindu masih menatap
kata yang kuukir dalam puisi
bagai ombak menghempas
tidak tentu arahnya
namun sangat bererti
bagi bahtera yang mengharungi

ketika rindu masih menatap
hutan hutan tersenyum puas
gunung gunung tertawa lepas
mentari mengedipkan mata
pada rembulan yang merindu

ketika rindu masih menatap
apakah kau merasakannya...?

Saturday, March 04, 2006

kes ragut..

hari ni aku online kt office hubby aku...teman kan dia buat keja...cam ni la aku...kalo dia kena keja...aku ikut je la...abih..boring jer dok kt umah...sorang2 pulak tu...

tadi dapat bad news dari my clik, ana...kesian dia..eksiden...sbb kena ragut....mujur la kejadian berlaku kat kampung dia..kalo jd kt kl...kesian aa...nnt xde org nk tolong pulak...mujur la dkt ngan family....bila dpt tau berita dia...aku teringat jugak kejadian ragut yg jadi kt aku...tp xde la sampai eksiden....syukur alhamdulillah...tapi yg leceh nya..nk kena gi buat ic...lesen...atm card... mcm2 la...mmg leceh sgt...

heran btul aku ngan org yg meragut ni...x kesian kt org yg kena ragut ker...mungkin si peragut ni..geng2 mat pit...sbb dh terdesak sgt xde duit...itu je la keja yg diorg boleh buat...

apa2 pun ana...hope cepat sembuh la...n recover parut tu cepat2...nnt turun saham..hehehe...

Friday, March 03, 2006

malas nyer aku nk buat keja....

tolong la bg motivation kt aku sikit...nape la malas sgt nk buat keja ni...ada documentation nk kena siapkan ni....nnt bos marah pulak...bilik ni dh la sejuk gilos..mata pun dah kuyu2 jer...tgh dengar lagu peter pan...dh berjaya bawak virus peter pan ke ofis baru ni...semua clik aku pun dah terpengaruh ngan peter pan...haahhahaha....

ni lagu peter pan yg paling aku suka...

peter pan - tak bisakah

Hatiku bimbang dengan tetap pikirkanmu
Selalu-s'lalu dalam hatiku
Kumelangkah sejauh apapun itu
Selalu kau didalam hatiku

Ku berjalan-berjalan memutar waktu
Berharap temukan sisa hatimu
Mengertilah ku ingin engkau begitu
Mengerti kau didalam hatiku

Tak Bisakah kau menungguku
Hingga nanti tetap menunggu
Tak Bisakah kau menuntunku
Menemani dalam hidupku

Ku berjalan-berjalan memutar waktu
Berharap temukan sisa hatimu
Mengertilah ku ingin engkau begitu
Mengerti kau didalam hatiku

Jangan Kau mencari hidupku
Kemana Kau tau isi hatiku
Tunggu sejenak aku disitu
Jalanku jalan menemukanmu

Tak Bisakah kau menungguku
Hingga nanti tetap menunggu
Tak Bisakah kau menuntunku
Menemani dalam hidupku

Thursday, March 02, 2006

Ratu - Teman Tapi Mesra

best aa lagu ni...korang penah dengar x? aku xtau aa cam ner nk attach kan lagu kt blog... so, aku letak kan lirik nye jer....utk tatapan aku gak...hehehehhe..layan...

aku punya teman
teman sepermainan
kemana ada dia selalu ada aku

dia amat manis
juga baik hatidia selalu ada
waktu untuk membantuku

namun aku bingung
ketika dia bilang cinta
dan dia juga katakan
tuk ingin jadi kekasihku

reff: cukuplah saja berteman denganku
janganlah kau meminta lebih
ku tak mungkin mencintaimu
kita berteman saja
teman tapi mesra

aku memang suka pada dirimu
namun aku ada yg punya
lebih baik kita berteman
kita berteman saja
teman tapi mesra

aku punya teman
teman sepermainan
kemana ada dia selalu ada aku

namun aku bingung
ketika dia bilang cinta
dan dia juga katakan
tuk ingin jadi kekasihku