Instagram

Wednesday, June 13, 2012

mengidam mesin jahit

aku nak bercerita pasal mesin jahit..

masa lepas kawin tahun 2003, aku ada beli 1 mesin jahit portable..
beli kat Carefour, dengan harga RM200 jer..
best giler lah aku masa tu.. sebab dapat mesin jahit dengan harga yang murah cam tu lak tu..
lepas la takat aku nak jahit baju sendiri kan..
untuk pengetahuan, aku boleh la takat nak jahit baju kurung biasa tu..
kalau yang fesyen2 atau kurung moden tu aku tak pandai..
aku boleh menjahit pun sebab masa sekolah dulu mak aku dok ambik upah menjahit..
dari situ lah aku belajar.. masa dok tolong-tolong mak aku menjahit..
masa study kat UM, bila balik cuti semester.. tu jer lah kerja aku.. tolong mak aku siapkan tempahan baju kurung..
kalau masa raya.. memang agak banyak la tempahan berbanding hari2 biasa..
so, zaman anak dara (ecehh!!!) memang aku tak didedahkan dengan memasak.. sebab mak aku yang masak.. aku akan duduk dalam bilik untuk menjahit baju.. hihihi..

ok berbalik kepada cerita mesin jahit ku yg pertama..
dengan mesin jahit ku yg berharga RM200 tu.. aku boleh pulak ambik tempahan dari jiran-jiran aku.. hihi..
masa tu kami menyewa di Aparment Gugusan Dedap, Kota Damansara..
apartment kos rendah.. yang mana ramai golongan isteri yang tidak bekerja..
aku ambik upah murah2 jer.. lagipun tak de lah profesional kan.. hehe..
hanya 1 kali musim raya je yg aku gigih ambik tempahan.. tu pun aku dah tak menang tangan..
kira nya dah balik modal la kos aku membeli mesin jahit tu..
banyak jasa mesin jahit tu dgn aku..
lama jugak lah bertahan.. sampai lah pindah ke Kulim ni pun aku usung jugak laa.. mana bleh tinggal kan..

pastu, masa mak pindah rumah.. aku bawak balik mesin tu balik ke Perlis..
sebab nak jahitkan langsir utk rumah baru mak & ayah..
dan sampai sekarang... mesin jahit tu kekal lah duduk kat Perlis...
mesin jahit mak yang lama tu dah rosak.. berkarat.. sebab dah lama tersimpan dalam kabinet dia tu..
aku plan nak hantar gi repair je mesin jahit mak yg lama tu.. brand Singer..
tapi masih tak terhantar lagi.. tak tahu lah boleh repair ke tak..
kalo tak leh pun.. tolak je lah ke kedai besi buruk.. huhu...

kesinambungan dari cerita mesin jahit tu...
sekarang ni.. memang kat rumah aku dah takde mesin jahit..
dan ketika ini lah pulak aku sangat lah kepingin nak menjahit... hihihi..
hari-hari aku dok mengidam lah nak beli mesin jahit baru..
sekarang ni aku dok survey mesin jahit yang ok dan harga pun tak la mahal sangat..
bukannya aku nak bisnes pun kalo beli yang mahal-mahal ni
setakat nak jahit baju sendiri jer.. (rajin kerr??)
dan jahit baju comel2 utk Sadiq.. hehehe...

tu je lah nak cerita...
nak sambung berangan.. biler lah nak dapat beli mesin jahit ni???

4 comments:

Ibu Lala said...

Saya pun prnh beli mesin jahit yang murah camtu. Jenama raleigh. Beli kat makro. Setakat nak jahit jahit baju koyak je. Nak jahit baju dah tak de masa. Nak keje lagi. Dengan anak lagi. Sekali sekala je guna. Skrg dah ada mesin singer. Bawak dari kampung. Mesin tu masa kat kpg meragam je. Datang sini terus ok. Rindu tuan lah katakan. So mesin yg raleigh tu igt nk let go je.

NanaDiyana said...

Salam Ibu Lala..brapa harga nk letgo mesin raleigh tu?

Scooter Merah said...

salam... ye ke dulu ddk kat kota damansara... sy pon tinggal kat kota damansara sek. 7... mmg sy teringin nak cr mesin jahit utk jahit bj yg koyak... x mahal pon x pe... janji boleh jahit...


Aizura said...

salam perkenalan buat Ibu Lala, NanaDiyana dan Scooter Merah..

smpai sekarang masih lagi belum beli mesin jahit.. dok beli yg lain jer.. heheh..

Scooter Merah, yer sy dulu memang duduk kota dsara.. dari tahun 2003 smpi lah 2009.. dh beli rumah apartment kat KD.. skrg sewakan.. kat seksyen 11.. dkt sgt lah dgn Giant KD.. :)