Instagram

Wednesday, November 11, 2009

bermuhasabah

pg ni masa aku tgh drive nk dtg keja.. aku melalui jln permatang pauh.. menuju ke hiway utk masuk ke jmbtn pulau pinang.. masa tu aku nmpk ada 1 keluarga terdiri dr bapa, ibu dan dua org anak.. menaiki motorsikal.. sorg anak dlm bakul motor di hadapan bapa dan sorg lg di tgh2 antara bapa & ibu..

menyaksikan keadaan itu.. aku teringat masa aku & kakak ku kecik2 dulu.. keluarga aku juga mmg pernah selalu begitu.. hendak ke mana2 hanya dengan menaiki motorsikal honda cup c70 ayah aku.. keluarga aku mmg bkn org senang yg punya kereta.. mmg dr aku kecil.. smpi lah aku sekolah menengah.. tp x ingat lah tingkatan brp.. baru lah ayah aku mampu membeli sebuah kereta 2nd hand.. datsun 120y (kalo x slh aku..)

kemudian, bila aku mendpt tawaran belajar ke UM.. ayah menjual kereta itu disebabkan utk mendptkan wang buat perbelanjaan aku ke universiti.. (sedihnya bila aku ingat kembali susah payah keluarga ku berkorban utk aku belajar) ditambah pula bila aku habis asasi dan masuk ke thn pertama ijazah, kakak aku pulak dpt tawaran belajar sebagai jururawat.. agak perit jgk ayah semasa tu.. menanggung belajar kami dua beradik.. nasib baik jgk lah ada wang pinjaman JPA.. kakak aku pulak dpt wang saraan dr kerajaan.. Alhamdulillah..

selama lebih krg 5 thn aku di UM.. bila habis jer belajar.. dan mendapat kerja.. ayah membeli sebuah kereta Wira Aeroback yg baru.. dan aku menolong membayar kereta itu setiap bulan.. hingga lah sekarang.. dan kereta itu akan habis hutang pd bln 5 thn depan.. terasa lega aku.. ayah & mak pun senang ke mana2 dgn kereta tu..

dan aku bersyukur dgn kehidupan yg aku ada sekarang.. dan aku sebaik mungkin akan menyenangkan kehidupan mak ayah aku skrg.. betul lah kata pepatah.. berakit2 ke hulu, berenang2 ke tepian.. bersakit2 dahulu, bersenang2 kemudian.. Alhamdulilah, syukur kepada Allah atas kurniaan nya kepada keluarga ku sekarang.. aku bahagia dgn suami ku yg menyayangi aku.. dgn keluarga mertua ku yg melayan aku dgn baik.. wpun aku blum mampu memberi cucu kpd mereka.. aku sgt bersyukur..

apa motif cerita aku ni??? huhu... sajer nk kasi korg tau.. kasi korg citer sedeyy sket.. tp xde la sedeyy sgt.. normal la tu kan.. cuma aku terasa nk muhasabah diri.. kenang blk zaman dulu2.. dr mana berpijak nya aku.. x mau lupa diri.. :) insyaAllah.. sama2 lah kita ingat mengingati..

p/s: aku updet dr opis laa.. sbb nye tgh xde keje..(kalo dulu jgn harap la aku nk ckp xde keje.. blk umah pun sambung wat keje lg.. )... supaya aku x ngantuk.. baik aku wat something kan.. huhu

4 comments:

azieazah said...

Betul tu... Bukan semua orang lahir dalam dulang Emas... Tapi keperitan masa lalu buat kita akan lebih menghargai kehidupan dan orang2 di sekeliling kita...

Mazatul Azura Muhamad said...

Ku setuju dengan Kak Azie.. Kesusahan dan keperitan masa lalu akan membuatkan kita lebih menghargai hidup kita kini dan lebih sensitif di atas kesusahan orang lain..

sweetheart said...

pagi2 ni rasa touching la plak
n3 u ni..
aik lalu pmtg pauh..
hehehehe samalah kita..

ArELeEz said...

ye! di mane bumi dipijak, di situ langit dijunjung! cewah!