Monday, May 30, 2011

kali pertama memasak Lasagna

hari sabtu yg lepas..
bangun lambat.. lepas subuh sambung lagi tidor..
hari cuti.. takde sapa nak kacau..
so, luangkanlah masa untuk tidor lama sikit..
tapi itu adalah en suami laaa...
bukan nya aku..
sebab mata aku segar bugar jer masa pukul 7.30 pagi..
paksa nak tidor.. tapi tak mau jugak..

so, aku pun memulakan tugas yg sepatutnya dilakukan masa weekend ni..
basuh baju 2 bakul.. collection 1 minggu..
en suami masih lagi tidur..
aku lapar dah ni..
mula mula ingat nak ajak en suami gi makan roti canai..
dah lama tak makan.. aku teringin & teringat dah..
tapi kesian pulak nak kejut en suami bangun..
nampak nyenyak jer dia tidor..
padahal malam tu aku yg tido lambat sebab dok melayan Nora Elena..
dia dah tido dulu..
biasa laa.. sementara belum betul betul study dengan bersungguh-sungguh..
biarlah dia tidor sepuas hati.. hahahhaha..

disebabkan lapar..
aku pun menyelongkar apa yang ada di dapur ku..
dah lama tak memasak dan memang tak menyimpan stok sangat pun..
usha punya usha..
ada kepingan lasagna.. ada sos spageti.. ada sos alfredo apa tah.. macam carbonara sos..
mushroom pun ada.. daging cincang pun ada.. mozarella cheese pun ada..
cheddar cheese pun ada.. :D
jom kita mencipta resepi yg mudah & cepat utk buat lasagna..
aku google cara cara nak buat jer..
tapi bahan bahan semua ikut suka aku jer..
hihi..

Alhamdulillah.. masa en suami bangun..
lasagna aku dah siap dimasak..
tunggu sejuk sket.. baru makan dengan lahap nyaa..

ni lah rupa paras lasagna aku..
tak la cantik sangat.. tapi rasa nya ok..
mcm yg kat Secret Recipe..
sebab aku suka makan lasagna kat Secret Recipe tu.. :D


resepi nya mana??
malu lah nak letak.. sebab aku main taram jer..
yg penting.. sos tomato/spageti tu kena banyak..
sbb nya sos tu lah yg akan melembutkan kulit lasagna yg keras tu..
so, kulit lasagna tu tak payah la nak rebus dulu sebelum nak atur dalam loyang..
ko letak je keras keras kong tu...
dan bila dah siap bakar nanti.. memang lembut la kulit tu..
memang sedap hingga menjilat jari..
korang cuba la nanti yer.. :)


No comments: