Monday, June 20, 2011

plan yang tak menjadi - 2

cerita bersambung..

hari ahad.. bangun pagi agak lewat.. (sambung tidor lepas subuh)
hajat aku adalah nak sarapan pagi roti canai tempat biasa..
aku makan roti canai seminggu sekali jer..
kadang-kadang 2 minggu sekali..
dan aku suka roti canai yang dibuat oleh orang Melayu.. bukan mamak..
sebab kuah dal + sambal yang menawan hati.. dan roti canai yang garing-garing itu..

sambung cerita.. cepat-cepat kejut en suami bangun..
untuk meneruskan plan yang dah dirancang untuk hari ahad..
keluar rumah dah hampir sangat ke pukul 10 pagi..
terus menuju ke kedai feveret..
ramai orang.. terus en suami pegi kat cik abg yg tgh tebar roti..
"4 roti kosong.. 2 banjir.. 2 tak.."
"sorry bang, dah habis lah.. sorry ya.."
:( .. aku kecewa..
terus menyalahkan en suami sebab bangun lambat.. hahahhahah..
padahal sama sama bangun lambat.. :D

pastu, en suami ajak pegi lagi 1 kedai yg biasa jugak kitorang pegi..
tengok-tengok kat situ tak jual roti canai pulak semalam..
kecewa lagi.. so, makan je lah nasik lemak bungkus dan kuih muih.. :(

lepas tu, kami menuju ke Sg Petani..
nak pegi KWSP.. en suami nak buat claim yuran study dia..
Alhamdulillah.. semua nya berjalan lancar.. tanpa sebarang kekurangan pada penyediaan dokumen..
ye lah.. dah banyak pengalaman berurusan dengan KWSP ni.. :)
selesai urusan, terus kami balik semula ke Kulim..
dan singgah di satu kedai makan yang selalu kami nampak ramai orang singgah makan di situ.. untuk makan tengahari..
masa tu pukul 12.45 tghari..
lauk dah nak habis.. tapi kami ambik je apa yg ada..
kedai nya kat bawah pokok..
tapi.. memang bad impression lah pada aku..
terus aku makan sikit jer.. rasa lauk yg aku ambik tak sedap..
dan dengan bau bauan yang kurang menyenangkan hidung ku..
selesaikan makan cepat cepat.. terus blah dari situ..
dan tak akan pegi lagi kat situ.. first and last laa..

pastu, aku mintak en suami hantar aku pegi salon muslimah..
aku nak potong + cuci rambut..
sebab nya dah lama tak potong rambut.. rasa nak ringankan sikit kepala ni..
pegi lah kat 1 kedai kat area Kulim HiTech.. kedai baru..
en suami drop aku kat situ, sebab lelaki tak boleh masuk kedai tu...
aku masuk jer, cakap lah nak potong + cuci..
sekali owner tu cakap.. skrang tengah ada kelas... pukul 2 ptg dia ada appointment rebonding..
masa tu pukul 1.45.. dia cakap kalau nak potong saja.. boleh lah.. kena tunggu lagi 15 minit..
kalau nak cuci sekali.. kena datang balik pukul 4.30.. hmmmm..
cancel lah.. malas lah aku nak tunggu .. carik je lah kedai lain..

pastu, kitorang pegi 1 salon lagi.. unisex.. tapi kedai orang Melayu..
nasib aku, masa aku pegi tu.. memang takde orang pun..
aku masuk situ, en suami pun nak gunting rambut..
tapi dia tak mau buat kat situ, sebab ingatkan lelaki yg gunting rambut lelaki..
tapi tak, pompuan tu jugak yang guntingkan..
so, en suami pegi kedai India jer..

en suami suruh aku buat rebonding.. hehehe..
dah kebetulan tengah lampu merah lak tu.. masa yg sesuai..
terus tanya tanya kat owner tu.. berapa lama & berapa harga untuk gunting+cuci+rebonding..
lepas dia belek-belek rambut aku yang agak tebal ni.. dia cakap kalau harga biasa RM80 untuk rebonding..
tapi sebab rambut aku agak tebal, dia caj RM110 untuk gunting+cuci+rebonding..
pastu, 4 jam ambik masa untuk siapkan rebonding..
ok fine.. aku setuju.. en suami pun ok jer..

bermulalah proses memanjakan rambut ku..
dari pukul 2 ptg sampai pukul 6 lebih.. hihi
kesian en suami ku menunggu..
tapi dia balik rumah kejap sebab charge henpon nya yg dah kehabisan bateri.. hihii..

lepas siap rambut ku dimanjakan..
ajak en suami balik.. tapi sebelum tu nak g makan..
tak tau nak g makan kat mana.. tapi en suami ajak g pusing pusing masuk area Junjong..
aku ok jer.. sajer sajer jalan..
kebetulan sekarang ni.. rata rata kat sini banyak sangat jual durian..
macam dah musim kembali lagi..
kami berdua yg hantu durian ni.. mula lah berteka teki nak beli ke tak durian ni..
memang tak tahan godaan..

kebetulan.. masa kami tengah ronda ronda nak ke Junjong tu..
ternampak 1 gerai tepi jalan.. memang menjual durian..
dan untuk pengetahuan korang.. jalan ke Junjong ni.. kiri kanan banyak betul dusun durian..
pokok durian yang berbuah OK..
korang tak tergoda ke tengok macam tu..
dan kebetulan kedai yang ktorang nampak tu pun, belakang nya ada dusun durian jugak..
en suami patah balik, dan terus kami singgah di situ..
ramai jugak orang di gerai tu.. dan mereka menyediakan tempat untuk makan durian di situ..
dan dibekalkan dengan air mineral free sorang sebotol..

durian yg ada adalah yg harga sekilo RM10, RM9 dan RM8..
kami memilih sebiji yang berharga sekilo RM10..
dan ini lah isi nyaa..



sangat sedap.. teringat-ingat lagi rasa nya..
toke kedai tu cakap jenis durian merah.. ntah lah.. ktorang pun tak tau..
yg penting rasa nya sedap..

habis sebiji, en suami cakap nak ambik lagi 1 biji yang harga 1 kilo RM8 plak tu..
isi nya putih sikit.. tapi rasa nya.. memang wa la weyyy...
melekat lekat di tekak.. sangat sedap...

kami end up makan 2 biji je di situ..
tanpa tapau bawak balik pun.. cukup lah.. berhenti sebelum kenyang..
durian ni kan kolestrol tinggi gak..
so, aku kena mengawal pemakanan jugak.. :)
jadi, kami bayar 2 biji tu dengan harga RM28..
aku belanja en suami, sebab dia sanggup menunggu aku di salon rambut tadi.. :D

pastu, kami singgah makan sate sebelum pulang ke rumah..
dah maghrib baru lah sampai rumah..
so, korang rasa sempat ke aku nak buat Seri Muka / Pulut Sekaya ??
alamat nya.. plan tu akan ditunda ke minggu depan pulak..
kita tunggu minggu depan.. angin rajin akan datang ke tak?


No comments: