Tuesday, August 25, 2009

berpuasa hari ke2

hari ke 2 berpuasa.. we ols puasa di perlis jgk.. seharian hujan jer... start dr hari 1st.. kejap ujan kejap berenti.. smpi terlekat tayar keta aku kt lumpur masa g ambik tebu kt kampung..

pagi ahad.. aku kuar ngan mak & kakak aku g pasar.. org perlis sebut 'merket'.. hehe.. hajat di hati nk wat mee tomyam (idea dr cik abg aku).. so, ktorg pun membeli la bahan2 nk wat mee tomyam.. pastu, beli gk ikan terubuk (aku ni hantu ikan terubuk.. bakar bebb)..

blk umah.. ujan lg.. pastu, cik abg ai mula mencuci batang2 tebu yg we ols ambik semlm.. nk bwk g kedai utk mesin.. ambik air aa.. aku pun tolong gk cik abg ai buat.. sib baik ujan kan.. sejuk jer.. xde la dahaga sgt.. alhamdulillah..

lps siap cuci tebu.. lps solat zohor.. sumer terbongkang ketiduran.. hehe.. kol 3 lebih kuar mencari tmpt nk mesin tebu.. we ols x penah buat pun cam ni.. tp sbb thn ni ayah dh tanam tebu.. lg sedap nk merasa hasil air tebu dr pokok sendiri..

cik abg aku & adik aku & anak sedaraku (najihah) kt dpn kedai tmpt jual air tebu.. ktorg lalu je tepi jln.. nmpk kedai jual air tebu.. terus tny.. sib baik boleh.. byk jgk la hasil yg dpt.. upah nyer rm6 jer.. siap boleh bagi kt jiran2 mak aku sorg sebotol mineral 1.5liter lg..


air tebu nya mmg manis.. sedap sgt.. x sia2 la hasil keje ktorg bersusah payah g menebang & mencuci.. hihi..

puasa hari ke 2.. we ols berbuka dgn mee tomyam.. nasik berlaukkan ikan terubuk & pari bakar, air asam, gulai ikan cencaru.. air tebu yg sedap..

spttnya we ols bertolak ke kulim lps bkk posa.. tp cik abg ai plak ckp nk bertolak lps sahur.. aku x kisah.. aku kan cuti.. cik abg ai la yg keja.. end up.. kol 5 pg we ols bertolak dr perlis.. singgah subuh di gurun.. smpi kt kulim kol 7 lebih.. ujan gk on d way back.. start dr perlis lg.. so, x leh la cik abg ai nk pecut2 bwk keta..

No comments: