Friday, November 05, 2010

aku suka makan sotong

korang suka tak makan sotong?

sotong ni macam2 jenis kan ada.. dan macam2 jenis sotong itu jugak aku suka..
sotong kembang tu pun aku suka.. tambah2 kalo buat sambal..
sotong kering pun suka jugak.. ayah aku selalu bakar.. makan ratah2 sambil tengok tv.. best..

hari ni nak cerita aku masak sotong.. beli masa g pasar malam ari tu.. simpan dalam peti beku sampai beku la sotong tu..
keluarkan dari peti beku dan rendam dalam air.. supaya proses nyahbeku lebih cepat..
air yang direndam tu kena lah selalu tukar.. sebab air akan bertukar menjadi sejuk..
dan proses nyahbeku menjadi bertambah lambat.. (ini adalah teori aku sendiri.. hihi)

aku sebenarnya malas kalo nak masak sotong.. sebab nya adalah..
sotong putih yang dibeli di pasar malam semestinya lah belum diproses..
nak membersih sotong adalah leceh..
kena cabut kepala dari badan..
cabut tulang belakang sotong..
buang gigi sotong (kt celah2 janggut sotong ada 1 benda yg keras2 sket tu.. aku panggil gigi sotong)
buang benda hitam..

kan ker byk keja tu? tapi makan sotong adalah best...
aku sgt suka.. tambah2 lagi kalo org lain yg proses dan aku just masak jer..
tambah lagi best kalo orang masak, aku makan jer.. hihihi..

hari ni aku masak Sotong Goreng Kari.. resepi dari blog Cik Mat Gebu..


presentation Cik Mat Gebu lagi menarik.. aku nyer takder hiasan pun.. tapi rasa nya sedap.. i likeee..

korang cuba la buat.. makan dgn nasik panas2.. letak kicap sket kat nasik.. bertambah2 best.. lagi best, kalo ada sambal belacan.. hi hi..

so, hari ni kami selamat menyempurnakan lunch pada pukul 3 petang..
selain Sotong Goreng Kari, aku menggoreng ayam jugak.. hehehe.. 2 jer lauk nyer.. sambal belacan takder, sebab aku dah malas nak buat.. boleh?? hihi

Alhamdulillah.. kenyang sudah...

No comments: