Wednesday, December 15, 2010

menu hari ahad

Tarikh kejadian - 12/12/2010

cerita hari ahad lepas..
seharian memang duduk kat DALAM rumah jer..
nampak tak aku highlight kan dalam tu..
sebabnyer kitorg memang tak keluar rumah langsung.. even kat tmpt parking keta.. huhu..
dasat ok.. hihi..

en suami nak spend masa utk study..
aku lak, basuh baju.. dan masak..
kemas rumah sikit2 jer.. malas ok nk mengemas.. :P

utk breakfast, aku reheat mozza burger & coney dogs yg dibeli di A&W malam sblum tu..
order byk sgt.. burger nyer tak larat nk mkn dh.. hihi..
save time aku, tak payah masak for breakfast..

menu tengahari adalah...
taraaaa....

1 ekor ayam yg dilumur dengan bahan kisar (bwg besar, bwg putih, garam, gula, rosemary, olive oil)
perap selama lebih kurang 2 jam..
bakar dalam oven selama 1 jam.. 
kulit nya terhitam kerana, aku letak api atas jer selama 20 minit.. (sepatutnya 10 minit pun dah cukup)
tapi daging nyer masak dengan elok sekali.. 
aku bakar 20 minit api bawah, 20 minit api atas, 20 minit api bawah.. cukup lah 1 jam.. :)
pastu, letak la kentang kecik2 sekali.. bawang malas nk letak.. sebab nanti xde org makan pun.. 


jadi, itu lah lunch kami.. meratah ayam jer.. sorang 1/2 ekor.. no nasik .. :)

petang membawa ke hampir malam, aku wat pulak cream puff..



nak kata tak jadi, jadi kot.. cuma nyer, aku guna nozzle bunga ros utk icing.. hahaha..
takder nozzle lain yg sesuai, hentam sajer lah..
hasil nya, terketar2 jugak la tangan aku memicit puff ni..
lubang nozzle agak kecik.. nanti nk g kedai kek, nak beli nozzle baru.. :)

custard pulak, jadi... tapi berketul2.. naper eh??
kena more practice ni..

walaupun macam kurang menjadi, rasa nyer sedap..
habih jugak kami bedal.. hehehe..

No comments: